fbpx

Skim, hvor de er gode og mættende retter er. Fyld så tallerkenen op med det, som er sundt at sætte tænderne i, fx fisk, skalddyr, grønt og rugbrødet. START med det grønne og det fiberrige. Når bunden så er lagt, er du bedre i stand til at udvælge dine livretter.

Julefrokosterne – hvordan vi kommer lettere gennem alle festerne

af | Selvudvikling

De mange julefrokoster er en medvirkende årsag til, at december nemt koster 2- 4 kg på vægten. Skal det ændres, skal vi tage en beslutning om, at vi skal handle anderledes, end vi plejer. For gør du det, som du plejer at gøre, får du de resultater, du plejer at få.

Det er vores tanker, der fastholder vores følelser. Vores følelser bliver til vores handlinger, og vores handlinger bliver til vores vaner, og vores vaner bliver til vores liv. 

Det siges, at vi tænker ca. 60.000 tanker om dagen. Ca. 95% af dem er tanker, vi har tænkt før, så rigtigt meget sker på autopilot. Det er bare ikke altid, vores tankemønstre og vaner er hensigtsmæssige for os. Men vi har haft mange år til at øve dem, og derfor kan de være ufatteligt svære at ændre.

Julen er for de fleste hellig, og derfor ‘næsten’ umulig at ændre på. Det er trist. For vi har brug for en bedre jul. En jul der handler om balance. Velvære. God og sund mad. Der skal en klar beslutning til at ændre en dårlig vane, fulgt op af en række planlagte valg af handlinger til at støtte beslutningen op. Jo bedre vi er forberedte, desto lettere har vi ved at stoppe vores hjerne, når den slår over på autopilot, for vi har nu en stopknap. Det valg, vi har truffet. Bestem dig for hvilken jul, du gerne vil have.

Den store julebuffet – jeg skal jo smage det hele – NEJ

Når du så står ved buffeten, er rådet:

Skim, hvor de er gode og mættende retter er. Fyld så tallerkenen op med det, som er sundt at sætte tænderne i, fx fisk, skalddyr, grønt og rugbrødet.

START med det grønne og det fiberrige.

Når bunden så er lagt, er du bedre i stand til at udvælge dine livretter i den kalorietunge ende af skalaen og spise dem i mindre mængder. Intet er forbudt. Bare mærk efter, hvornår du er mæt. Så stopper du, for der kommer endnu en julebuffet. Det er garanteret.

Vigtige refleksioner – din egen metode:

Hvordan vil du gribe de store julefrokoster an? Notér dine tanker om, hvordan du vil gå til en julefrokost og hygge dig, men samtidig have en klar strategi for, hvad du vil spise og ikke spise.

Hvis du ikke har tænkt nogen tanker om det, før du sidder ved bordet, så er det for sent. Din strategi skal lægges inden, så du kan gå til buffeten med en dejlig mavefornemmelse og nyde den dejlige julemad.

Lav bagefter en fest ud af dine succeser, og nedskriv dine indsigter om, hvad der skete, og reflektér over hvorfor. Det gør dig klogere på, hvad du skal prøve at gøre næste gang, så du finder din succesvej til at lykkes med det, som du gerne vil i december.

Og falder du i, så er det din læremester og inspiration til, hvad du kan prøve at gøre næste gang.

Spørgsmål til din notesbog:

Mine beslutninger om julens madorgier:

Sådan gik det:

Hvad vil jeg gøre næste gang:

 

Vi har udviklet en notesbog til december specielt til dig, der tør og vil mere

Bogen er designet, så du kan tage den frem hver dag i december og arbejde et spadestik dybere ned i, hvad der virker for dig. Du kan bruge bogen selvstændigt eller sammen med vores podcast, træningsprogrammer og inspiration til opskrifter på slankmedpassion.dk og fælleskabet i Facebookgruppen Slank med Passion.  Bogen vil holde dig på sporet, så du hver dag tager endnu et skridt i den retning, du ønsker. Det er ikke magi. Det er vedvarende fokus. Og det, du fokuserer på, får du mere af.

Køb bogen her.

Eller læs mere om Slank med Passion her.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *